Psykoedukaatio
Psykoedukaatio lyhyesti= Potilaan ja hänen perheensä, sekä hoitavan tahon ammattialisten kanssa tehtävä yhteistyö, jolla pyritään etsimän ratkaisua potilaan ja perheen ongelmiin (Mielenterveyshoitotyö s.187, Mielenterveystalo).
Psykoedukaatio lyhyesti= Potilaan ja hänen perheensä, sekä hoitavan tahon ammattialisten kanssa tehtävä yhteistyö, jolla pyritään etsimän ratkaisua potilaan ja perheen ongelmiin (Mielenterveyshoitotyö s.187, Mielenterveystalo).
Psykoedukatiivinen perhehoitotyö lähti liikkeelle
tutkimustuloksista, joissa todettiin perheen ilmapiirin vaikuttavan potilaan
ennusteeseen. Potilaan sairauden uusiutumisen riski oli suurempi perheissä,
joissa oli korostunut tunneilmapiiri. Korostuneella tunneilmapiirillä
tarkoitetaan kriittisyyttä, ylihuolehtivaisuutta ja vihamielisyyden
korostumista perheen vuorovaikutuksessa.
Tässä linkki englanninkieliseen selvennykseen aiheesta ”korostunut
ilmapiiri” (high expressed emotion/high EE): http://www.schizophrenia.com/family/expressed.htm
(https://www.google.fi/search?q=perhe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj7koWQjv3VAhXkdpoKHbLMAZQQ_AUICigB&biw=1366&bih=589#imgrc=EKlRNXWMDh47DM:)
Psykoedukaatiosta on paljon tutkimuksellista näyttöä, joten
sen käyttö on perusteltua monessa ammattiryhmässä. Sitä käytetään mielenterveystyössä
erityisesti psykoosi- ja skitsofreniapotilaiden hoidossa ja nykyään myös muiden
vaikeiden mielenterveydellisten häiriöiden hoitokeinona. (Mielenterveyshoitotyö s.187,
Duodecim, Käypähoito.) Duodecimin mukaan psykoedukaatio on yksi
vaikuttavimmiksi osoitetuista hoitokeinoista Psykoosin hoidossa yhdistettynä
etenkin perhehoitotyöhön. Psykoedukatiivisen työskentelyn taustalla on ajatus,
että sairauden kulkuun voidaan vaikuttaa, kun potilaan ja perheenjäsenten
kanssa työskennellään yhdessä. Työskentelyn painopiste pidetään nykyisyydessä
ja tulevaisuudessa, menneisyyden ja sairastumisen syyn etsimisen sijaan. (Mielenterveyshoitotyö s.187-188.)
Hoitotyö voi tapahtua ryhmä- ja kurssimuotoisena, hoitajan ja
potilaan välisenä yhteistyönä, tai perheen/usean perheen välisenä
ryhmätyöskentelynä. Psykoedukaation taustalla on kognitiivis-behavioraalinen lähestymistapa
ja hoitona käytetään erityisesti vuorovaikutuksellista keskustelua esimerkiksi
vertaistuen avulla. Käytännössä psykoedukatiivisessa työskentelyssä potilas,
sekä hänen läheisensä saavat tietoa sairaudesta ja sen oireista,
selviytymiskeinoista, toipumisesta ja toipumisen tavoista. Tavoitteena on potilaan
ja perheen terveyden lisääminen, elämänlaadun parantaminen ja tunne
elämänhallinnasta. Tavoitteiden täyttymistä varten on tärkeää opetella
tuntemaan sairaus ja tunnistamaan varomerkkejä mahdollisesta sairauden
uusiutumisista (esim. psykoosi, kaksisuuntainen mielialahäiriö). Potilaan ja
perheen kanssa opetellaan myös kommunikaatio- ja ongelmanratkaisutaitoja, sekä
tehdään kriisi- ja toimintasuunnitelma tulevaisuutta varten. Näiden avulla pyritään
vähentämään perheen sisäistä, sekä potilaan henkistä kuormitusta ja stressiä.
(Mielenterveyshoitotyö s.189, 195-196, Duodecim.)
Mielenterveyshoitotyön menetelmistä kopioitu lista tiedoista,
joita potilaalle ja hänen perheelleen tulisi antaa psykoedukatiivisessä
hoidossa (s.189-190):
- potilaan
sairauden luonne
- haavoittuvuus-stressimalli
- hoito-
ja tukimahdollisuudet
- potilaan
oikeudet
- toipumista
edistävät tekijät
- mahdollinen
lääkitys
- uusiutumisen
varhaiset merkit
- sairauden
uusiutumista laukaisevat tekijät
- tulevaisuudennäkymät
- hyvinvointia
ja terveyttä ylläpitävät tekijät
Haavoittuvuus-stressimalli on hyvä
tapa tarkastella henkilön fyysisiä ja psyykkisiä häiriötä ja sairauksia. Alla
olevalla videolla selitetään, kuinka mallia hyödynnetään erilaisissa
tilanteissa.
Lähteet:
Duodecim. <http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2013/20/duo11273>. Luettu 29.8.2017.
Duodecim. <http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2013/20/duo11273>. Luettu 29.8.2017.
Hämäläinen,
Kaisu – Kanerva, Anne – Kuhanen, Carita – Schubert, Carla – Seuri, Tarja. 2017.
Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Käypähoito. <http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi35050>. Luettu 29.8.2017.
Käypähoito. <http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi35050>. Luettu 29.8.2017.
Mielenterveystalo.
<https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/psykoosi/Pages/oireenhallinta.aspx>.
Luettu 29.8.2017.
Psykoedukaatio on varmasti tärkeää potilaalle ja omaisille. Tehokkainta se varmasti on, mitä monipuolisemmin sitä toteutetaan. Yksilö-, ryhmä- ja omaisohjauksessa. Edellyttäen, että potilaan kunto riittää kaikkiin. -Ville ja Samu
VastaaPoistaPsykoedukaatioon kaikkien tulisi perehtyä. Hienoa, että nostit esiin haavoittuvuus-stressimallin, jonka avulla on helpompi ymmärtää sairastumismekanismia
VastaaPoista